Д-Р ГРАЖИНА ХОРОНЖИКЕВИЧ е съветник и ръководител на Отдела за промоция на търговията и инвестициите в посолството на Полша в София

Д-р Гражина Хоронжикевич за втори път заема поста съветник и ръководител на отдела за промоция на търговията и инвестициите в посолството на Полша у нас. По време на първия си 4-годишен мандат тя спечели званието Евробизнесдама в конкурса на сп. „Агробизнесът“
Д-р Хоронжикевич за пореден мандат помага на родните и полските фирми да развиват съвместен бизнес в различни сфери на икономиката. Амбицията й е България да стане още по-позната в Полша, а тук все по-често да идват полските компании и това да доведе до възход на взаимноизгодните икономически връзки.
„Важно е да се разбираме в културната разновидност. С гордост подчертавам уникалността на вашата страна, на фолклора, който се открива най-добре на място. Винаги с възторг и голям интерес от поляците се приема информация за българския глас в Космоса. Песента на Валя Балканска пpocлaвя бългapcĸoтo пo цeлия cвят и чaĸ в Kocмoca”, подчертава тя.
Години наред търговските отношения между България и Полша се развиват много добре, а представители на фирми от двете страни използват възможностите, предоставени от общия пазар на Европейски съюз. Стокооборотът между януари и септември на 2016 г. е достигнал до 1119,2 млн евро, което означава, че се е увеличил със 7,4 процента в сравнение със същия период на 2015 г. В България от Полша се внасят продукти на химическата промишленост, машини, съоръжения, храни. В нашия експорт преобладават неблагородни метали, текстил, машини и съоръжения, готови храни, български вина. Полските стоки са с високо качество, в същото време на добра цена, все повече хора се убеждават в това и ги търсят. Много важно място в търговията между двете държави заемат селскостопанските и хранителните стоки. Според пазарните изследвания полските потребители търсят продукти с високо качество, често предпочитат марки, които носят черти на премиум сегмент, с най-добро съотношение между качество и цена. Българските селскостопански стоки винаги са се възприемали много добре. Много търсени са беленият слънчоглед, готовите хлебни и сладкарски продукти, различни преработени и консервирани плодове, като замразени малини, временно консервирани вишни и череши,праскови или сушени плодове. Впечатляващите резултати се дължат на високата активност на фирмите, които постоянно търсят възможности за правене на бизнес.
„Нашият отдел също има принос за този успех. Ние съдействаме за създаване на контакти и подпомагаме срещите между българските и полските бизнесмени по време на панаири, специализирани изложения в различни области: строителство, мебелна индустрия, технически стоки, хранително-вкусовата промишленост. Щандът ни на фестивала «България познава вкусовете на света» беше много атрактивен и много софиянци опитаха наши храни. Оказа се, че оригиналният полски вкус допада на нашите български приятели. Когато става дума за задълбочаване на бизнес връзки, за да съдействаме, трябва да снабдяваме интересуващите се партньори с всякаква информация, която може да им помогне да се разберат повече ”, изтъква д-р Хоронжикевич.

МИРОСЛАВ ШИМЕРДА е мениджър „Растениевъдство” в ZEA Rychnovsko в чешкото градче Длоха Вес

Това е някогашно местно кооперативно стопанство, преобразувано в акционерно дружество преди двайсет години. То стопанисва около 23 хиляди декара земя.
Чехите не са си ликвидирали някогашните ТКЗС-та , а са ги преобразували в акционерни дружества. Сега с европарите само надграждат много успешно вече създаденото. Доставят ново оборудване, монтират инсталации, осъвременяват сгради. Това е направено и с кравефермата на ZEA Rychnovsko, която е напълно роботизирана с техника на DeLaval по една от оперативните програми на Европейския съюз за модернизиране на земеделски стопанства.
От две-три години предпочитаните за дружеството машини са Беднар.
Дружеството се занимава основно със земеделие, но има станция за биогаз и кравеферма. Основните култури са есенници и пролетници. Стопанството е засяло 7000 дка зърнени култури - пшеница, ечемик и тритикале. Рапицата е върху площ от 400 дка. Акционерите разчитат много на силажната царевица от 5500 дка. Пасищата им са разположени върху 5200 дка, а ливадите с трева, детелина и грах – върху 1500 декара.
Кравите на стопанството са чешки симентал и дават по 8000 литра мляко за лактация. То е изкупувано по 8,50 чешки крони, което е 60 стотинки за литър.
Мирослав Шимерда обяснява как работи биогазинсталацията. Силажът се смесва с оборския тор, заготовката постъпва в бункер , където ферментира и отделя газ – метан. Метанът от своя страна задвижва генератора за производство на ток, отпадъкът се разпръсква като тор на полето. За това производство дружеството получава и премия от държавата за зелена енергия, а като бонус - с излишната топлина затопля помещенията на кравите.

АТАНАС ВАСИЛЕВ e управител на „Агрария Сървиз” ЕООД, Свищов

Фирмата предлага услуги в областта на селското стопанство. Лозарството пък е сред приоритетите на Василев. Наред с всички останали задачи той държи да е в крак с новостите и да е винаги на ти с него. Успешно разработва проекти, свързани с тази сфера, после ги реализира и така отново и отново. Заедно с екипа си обслужва масивите на Винпром - Свищов.
По думите му, когато се разчита на многовековните родни традициите във винопроизводството и културата на виното, задължително трябва да се върви към модерното и интензивното лозарство,където да бъдат прилагани най-съвременните технологични мощности и атрактивни цени. където човешкият фактор може да бъде ограничен. Вече имаме качествени нови лозя, съвременни технологични мощности и атрактивни цени. Засаждането на новите масиви е най-важният момент от инвестирането в сектора. Но има и проблем - първоначалната инвестиция е огромна, а възвращаемостта е много бавна.
Василев е убеден, че е много нужно осъвременяване на бранша. Секторът е много разединен. Всеки играе сам, а това не води до никъде. Всички винарни у нас работят самостоятелно, добре би било да се обединят винопроизводителите и да отстояват каузи като по-голям достъп до външните пазари, промени в Закона за виното и спиртните напитки.
Поне на този етап държавата не проявява особено голям интерес, лозарството не е приоритет. Засадените в България лозя са малко по площ в сравнение с масивите в световен мащаб. Заради това перспективите за развитие на сектора са свързани основно с подобряване на състоянието и сортовата структура на лозята. Наблюдаваната в световен мащаб тенденция към повишаване консумацията на червени вина е в полза на страната ни. Което означава, че е добре да бъде увеличен делът на качествените вина чрез модернизиране на технологиите. Атанас Василев е категоричен, че лозарството в България има голямо бъдеще – може бумът да е след три-четири или десетина години, но ще е факт. Защото то има дълбоки корени у нас. Освен това страната ни е единствената в света, в която се чества ден на лозаря – 14 февруари. Празникът идва още от древни времена и е сред най-жизнерадостните и най-обичаните. Запазен е от векове в българските традиции, впрочем като лозарството. Затова то ще пребъде, напук на трудностите. Това вече е доказано през годините.
„Ако все още ви терзаят съмнения, да знаете, че още предците ни са казали - виното не е песен, но кара сърцето да пее”, категоричен е Василев.

ЕВРОФЕРМЕР 2017 / ЕВРОБИЗНЕСДАМА 2017 / МЛАД ЕВРОФЕРМЕР 2017

На прага на новата година е време за равносметка. Затова и ние се заемаме със своята задача да пресметнем кого и какво сме ви представяли през дванайсетте месеца. Защото нашите герои са ни скъпи, но както повелява традицията, сред тях вие трябва да изберете своя фаворит. Те вече са победители, тъй като са постигнали много в агробизнеса, където успяват и се справят за отличен. А агробизнесът отстрани изглежда особено привлекателен. Но дали е така?!
Някога моят дядо, който беше природно интелигентен и изключително умен човек, научен основно от живота, често припомняше стара мъдрост – земеделието е проста работа, но не е за прости хора. И това е многократно доказано през годините, а нашите герои са най-ярките примери в тази посока.
От тях има какво да научим всички. В земеделието заплатите растат през последната година. Износът на отрасъла нараства главно заради доставките в страните от Европейския съюз. Увеличават се разходите за закупуване на дълготрайни материални активи. Зърнените култури продължават да заемат една трета от селскостопанската продукция, което всъщност е най-големият дял. Според нашите герои земеделието е труден, но печеливш отрасъл. И до един правят уточнението, че не бива да се жалят трудът и средствата. Жизненоважни са иновациите, което прави тази сфера особено перспективна. Но земеделието е и ключов отрасъл, от който зависят потребностите, без които не може да оцелеем и които са важни енергийни източници, убедени са всички те.
А ето ги и вашите наши фаворити - кликни тук за преглед

Кликнете тук за да гласувате за вашия фаворит

Агрополитиката

Пазари, борси, цени

Украйна е изнесла над 21 милиона тона зърно от началото на текущата пазарна година

Украйна е изнесла над 21 милиона тона зърно от началото на текущата пазарна година

Украйна е изнесла над 21,36 милиона тона зърно от началото на текущата пазарна година...

Хранителна индустрия

За нас

"Агробизнесът" е месечно луксозно издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.

Галерия