Димитър Зоров: Продуктите от биоземеделие и биоживотновъдство трябва да са с 30% по-скъпи

Продуктите от биоземеделие и биоживотновъдство трябва да са с 30% по-скъпи. И затова е нужно да има компенсаторни плащания, заяви Димитър Зоров от асоциацията на млекопреработвателите.
Биохраните са здравословни и качествени, но това е свързано и с по-високата им цена. Десетки примери показват продукти, основно месни, с двойни и тройни надценки, но не би трябвало био охладеното свинско месо да се предлага на цена 284 лв за килограм. Проблемът е липсата на сертифицирани кланици у нас и нуждата месото да се внася или наше месо да се разфасова зад граница. Така в цената влизат таксите за товар, разфасовка и транспорт. Като се прибави и ДДС 20%, цената набъбва, коментират търговците.
Родни производители  изнасят животните си в европейски страни и ги разфасоват там. След това ги внасят с надценката на продукти, който е разфсован в ЕС, затова Земеделското министерство трябва да се насочи към сертифициране на месото,защото фермерите сами осигуряват храната на животните. Фуражи не се допускат, а лекарства- рядко и в определени дози. Биопроизводителите не могат да си обяснят високата цена на вносните биопродукти, но признават, че цената на тяхното мляко и сирене също е по- висока от тези на обикновените млечни продукти. Разликата обаче не е драстична, защото  готовият продукт, който излиза на пазара  трябва да е достъпен за хората.
 Според тях литър пастьоризирано прясно мляко без консерванти и с краткотраен срок на годност на щандовете в магазините трябва да струва 2,50 лв. Киселото мляко е  по-трудоемко и се прави в стъклени буркани. Цената за около 600 г. е  2,50 лв. При вносните продукти един литър такова пастьоризирано мляко е около 6-7 лв.

Агрополитиката

Пазари, борси, цени

Fanaost е най-доброто сирене, отличено  на престижния международен конкурс  World Cheese Awards

Fanaost е най-доброто сирене, отличено на престижния международен конкурс World Cheese Awards

Норвежко сирене от типа Gауда e короновано за най-добро сирене по време на престижния...

Хранителна индустрия

Aгенцията за безопасност на храните спря от разпространение в търговската мрежа спанака с листа от татул

Aгенцията за безопасност на храните спря от разпространение в търговската мрежа спанака с листа от татул

Aгенцията за безопасност на храните  спря от разпространение в търговската мрежа спанака със съмнение,...

За нас

"Агробизнесът" е месечно луксозно издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.

Галерия