Био, еко или органик - какво се крие зад етикетите

По-строг контрол за продуктите с етикет – био, еко, органик поискаха експерти.
При производство на тези продукти не може да се използват пестициди или химични препарати за растителна защита, изкуствени торове, генномодифицирани организми. Животните се хранят с фуражи, произведени по биологичен начин, и съответно месото, млякото и следващите продукти – сирене, извара, кашкавал – също са био.
На обикновените пазари може да видят надписи „еко“ или „от фермата“ или да ни убеждават, че не са пръскали ябълките, но това не ни гарантира нищо. Ако искаме да сме сигурни, трябва да поискаме доказателство за сертифициране за биологично производство. Нищо в „еко“ или „натурално“ не може да докаже, че не са използвани пестициди, химически торове или ГМО. Царевицата, която продават по улиците, е 100% генномодифицирана.
Според експертите от лабораториите има пропуски в регламента за изследванията. Затова препоръчват, когато купуваме такива продукти, да потърсим върху опаковката логото на ЕС за био храни, както и номера на сертифициралия го орган. Сертифициращият орган са частни фирми, които следят работата на био производителите. За България те са 16. Всички те спазват правила, заложени в Европейския регламент за био земеделие.
В България има 7000 оператори на био продукция, част от които са само търговци, внасящи стока от чужбина. След като производителят получи своя сертификат за био качество, контролният орган извършва ежегодни проверки. Проби се изпращат в сертифицирани лаборатории. Контролът върху сертифициращите фирми пък се извършва от Министерство на земеделието.
За да разберем повече за био продукта, който сме купили, специалистите препоръчват да сканираме баркода върху опаковката с безплатно приложение от своя телефон. Така ще получим информация за направените изследвания, както и достъп до сертификатите за био земеделие.

Над 30 винарни ще участват на изложението на вино и кулинарни продукти в Стара Загора

Над 30 български и задгранични винарни ще участват в изложението"Августиада 2017" в Стара Загора. За пръв път ще има бирен щанд. Организаторите обещават много емоции в двата дни на форума.
Изложението на вино и кулинарни продукти ще бъде открито на 14 октомври от 11.30 часа пред Регионален исторически музей. На откриването ще присъстват посланикът на Република Гърция, ръководителят на икономическата служба и консулът. На партньорите от Гърция е посветен и майсторски клас "Непознатите винени съкровища на Гърция", който ще се проведе на 14 октомври от 15.30 часа, в зала 33 на Регионален исторически музей. Експозицията ще бъде представена с гръцка културна програма.
Короната за царица на "Августиада 2017" очаква победителката от конкурса, която ще бъде избрана на стилен спектакъл в Държавна опера Стара Загора

Реколтата от грозде тази година е много добра - и за белите, и за червените сортове

Най-добрата реколта за последните пет години отчитат винопроизводителите. Според бранша всички сортове са с отлични показатели, а това вещае повече продажби.
Според стопаните тази година гроздето е с по-висока захарност, която достигна 25-26%. Цялостното реколтата е много добра - и за белите, и за червените сортове. Това се дължи на големите амплитуди между ден и нощ. Когато има такива големи амплитуди, се получават екзотични аромати в белите вина, обясняват специалисти.
Търговци от Румъния и Гърция изкупуват българското грозде тази година. Прекупвачите пристигат с големи бусове и масово предлагат по 50-60 евроцента за килограм грозде. Производителите предпочитат да продадат продукцията си на търговците от Букурещ, Гюргево и Брашов и на представителите на големите търговски вериги, за да си спестят транспортни разходи.
Бялото десертно грозде тази година се продава между 1,30 и 2 лв. за кг, като според производителите причината за по-високата цена в сравнение с реколта 2016 е измръзването на част от десертните сортове като болгар и брестовица.
Мерло и каберне вървят по 0,70 до 0,80 лв. за кг., а болгар - 1 лв. за кг. По-голяма част от реколтата се изкупена направо от масивите.

Yokohama Wine Collection даде висока оценка за вината от серията „Вила Ямбол“ и KABILE

Технолозите на избата се запознаха с най-новите изисквания на японското министерство на здравеопазването, свързани с производството на вина. Yokohama Wine Collection работи с 25 регионални дистрибутора в Япония, през които зареждат традиционната магазинна мрежа и независими специализирани магазини за алкохол.
Според японските бизнесмени предпочитаните за консумация сортове вино в Япония са „Каберне совиньон“ и „Шардоне“, както и „Пино ноар“ от по-високия клас червени вина.
През март тази година, стартира износ на вина от портфолиото на избата, които днес се радват на голям успех в страната на изгряващото слънце. Понастоящем серията „Вила Ямбол“ присъства в над 500 обекта в Япония.
Изпълнителният директор на „Вила Ямбол“ Красимир Аврамов планира да удължи гроздоберната кампания до началото на ноември. Продукцията на „Вила Ямбол“ е добре позната по света, защото избата е от водещите износители на качествени вина в 35 държави от целия свят и на четири континента. Налага се много сериозно в Китай и в САЩ като на американския пазар продуктите й са утвърдени в девет щата, и има планове за влизането на нови.

METRO утвърди Ден на предприемача като ежегодно глобално събитие

METRO утвърди Ден на предприемача като ежегодно глобално събитие, което се провежда на всеки втори вторник от месец октомври в знак на уважение към 21 млн. клиенти от малкия и среден бизнес в 25 държави по целия свят.
Най-големият търговец на едро организира изложение заедно със своите партньори Jacobs, Coca Cola, Tuborg и Food Salution, което ще даде възможност на клиенти от малкия и среден бизнес да се възползват от нови предложения, промоционални цени и професионални решения за техния бизнес. Шеф готвачът на МЕТРО Академия Юри Велев ще посрещне клиентите на входа с най-новия грил асортимент на МЕТРО.
Кулинарната МЕТРО Академия ще представи своята програма за обучение на професионални готвачи за всеки тип обслужване в търговската и кухненска зала, което осигурява и удостоверение за професионално обучение. Партньорите от Unillever Food Salution ще представят най- новия си азиатски асортимент, а Coca Cola и Tuborg предлагат специални условия за покупка.
МЕТРО утвърждава тази инициатива като ежегодно глобално събитие.

Пазари, борси, цени

Розовият домат – царят на българските  зеленчуци

Розовият домат – царят на българските зеленчуци

Фестивал на розовия домат се проведе за втора поредна година в София. Събитието е...

Хранителна индустрия

Приключи последният етап от класирането на проектните предложения по подмярка 4.2

Приключи последният етап от класирането на проектните предложения по подмярка 4.2

Приключи последният етап от предварителното класиране на проектните предложения по подмярка 4.2. „Инвестиции в...

За нас

"Агробизнесът" е месечно луксозно издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.

Галерия