България отново е на първо място в света по производство на лавандулово масло

България отново е на първо място в света по производство на лавандулово масло. Тазгодишният добив на маслото е рекорден - над 300 тона.
Рекордният добив на лавандулово масло се дължи  на това, че голяма част от земеделците започнали да отглеждат лавандула, защото изкупната цена на пшеницата била много ниска. Цената на лавандуловото масло варира между 70 и 90 евро за килограм.
Според производители на етеричното масло все повече предприятия започват да използват маслото за направата на краен продукт. Силен  е и износът към Китай. Освен Китай засилен интерес към българското масло има и от Германия, Испания и Турция.
Очаква се жътвата на лавандула да приключи до две седмици.

Шотландия настоява за защита на износа на уиски след Брекзит

Шотландското правителство настоя пред Лондон да гарантира защитата на износа на шотландско уиски след Брекзит.
Министърът на икономиката Кит Браун подчерта, че този продукт носи на Шотландия по 4 милиарда паунда годишно и е много важно да се запази правната защита в тази област. Освен това, производството на уиски осигурява работа на около 20 000 души, подчерта министърът.
Браун отбеляза, че е недопустимо британският кабинет да разглежда търговски сделки, които застрашават шотландското производство
В наши дни, с милионите си литри, произвеждани всяка година, Шотландия е най-големият производител на уиски в света, изпреварвайки държави като САЩ, Ирландия и Япония.

Мариана Кукушева: През октомври хлябът ще поскъпне

Вероятно през октомври хлябът ще поскъпне, заяви Мариана Кукушева, председател на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите.
По думите ѝ фактори за това ще са по-високата цена на тока, цената на синьото гориво, както и цената на житото. Тази година качеството на реколтата е много високо и изкупната цена ще е по-висока с около 10 процента. В същото време има зърнопроизводители, чиято реколта е напълно унищожена, коментира Кукушева.
Проблем за бизнеса остава сивият сектор. Според производителите 50% от хляба на пазара е от мними фирми и с неплатени данъци. Резултатите от жътвената кампания са изключително добри. Първите проби, които са взети, показват, че реколтата ще бъде с добро качество, но разходите за производителите на х;ляб нарастват, посочи Мариана Кукушева.
 Още с драстичното покачване на цената на газа, което се случи въпреки протестите и дебатите, себестойността на българския хляб се покачи и то с двуцифрено число проценти. Но сивият сектор продава под себестойност и така идва неравнопоставеност и неясно положение на хлебопроизводителите, които в същото време оперират на единния европейски пазар, каза Кукушева.

На българския пазар се предлагат маслинови масла, които не отговарят на изискванията за етикетирането

Българската агенция по  безопасност на храните извърши 1140 проверки на предлаганите маслинови масла  - зехтин и растителни масла смес, с вложено в състава им маслиново масло.
Обект на инспекциите  са супермаркети и специализирани хранителни магазини, складовете за търговия на едро и дребно, логистични центрове на търговските вериги и производствени обекти,  с дейност производство и бутилиране на маслинови масла и смеси от растителни масла. Взети са 20 проби за лабораторни изпитвания за съответствие с характеристиките на категориите маслинови масла.
В резултат на проверките са издадени са 183 предписания за спиране от реализация, на неотговарящи маслинови масла със стандартите за търговия. Възбранени са близо 10 000 литра.
Анализът показва, че на българския пазар се предлагат някои видове маслинови масла, които не отговарят на изискванията за етикетирането, характеристиките и наименованията. Обозначенията на опаковките са само за търговската марка, като липсва описание или налична информация и изображения.

Пивоварите отчитат устойчив растеж

Съюзът на пивоварите на България отбеляза своя професионален празник. За поредна година пивоварите в страната отчитат устойчив растеж на бирената категория, като оборотът от производството и продажбите на бирата през 2016 г. вече достига 500 милиона лева, от които 467 милиона са на членовете на Съюза на пивоварите -„Болярка - ВТ" АД, „Бритос" ЕООД, „Загорка" АД, „Каменица" АД, „Карлсберг България" АД, „Ломско пиво" АД.
С най-голям дял продължават да бъдат капиталовите инвестиции в нови бутилиращи и опаковащи линии, енергоефективно промишлено обзавеждане, модернизиране на производствените и логистични звена. По данни на СПБ от 1994 г. (когато започва приватизацията на пивоварната промишленост в страната) до днес в сектора са инвестирани над 1 милиард и 170 милиона лева.
през миналата година приходите към бюджета от производството и продажбите на бира надхвърлят 350 млн. лева, от които директните постъпления от акциз и ДДС от бранша са близо 140 млн. лева. А около 95% от тях са от шестте бирени компании, които са членове на сдружението.
По данни на Europe Economics добавената стойност по цялата верига на бирената индустрия, от полето - до чашата на консуматора, е близо 330 млн. евро, от които - 32% се генерират директно от пивоварните компании, 49% от секторите по веригата на доставките и 19% от търговските обекти на дребно и заведенията - ресторанти, кафенета, барове и др.
През 2016 г. по данни на СПБ и НСИ в страната са произведени близо 5 180 000 хектолитра бира. От тях производственият дял на членовете на СПБ е 98 - 99%. Достигнатият през миналата година обем на пивопроизводството е най-високият от 2008 г. насам. За първи път се отчита слаб спад от 2% в количествата на внесената в страната бира от други държави на ЕС и трети пазари и покачване на износа с 8%.
За първите шест месеца на тази година основните тенденции в развитието на бранша от миналата година се запазват. За периода членовете на СПБ са позиционирали на пазара 6 нови марки пиво и десетки иновации в опаковки и етикети. Обемът на реализацията е на нивата от миналата година, като се запазва положителната тенденция за увеличаване на дела на продажбите в кенове, стъклени бутилки и намаляване на дела на консумацията в пластмасови опаковки.

Пазари, борси, цени

Розовият домат – царят на българските  зеленчуци

Розовият домат – царят на българските зеленчуци

Фестивал на розовия домат се проведе за втора поредна година в София. Събитието е...

Хранителна индустрия

Приключи последният етап от класирането на проектните предложения по подмярка 4.2

Приключи последният етап от класирането на проектните предложения по подмярка 4.2

Приключи последният етап от предварителното класиране на проектните предложения по подмярка 4.2. „Инвестиции в...

За нас

"Агробизнесът" е месечно луксозно издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.

Галерия