Aгенцията по храните извърши проверки на производствени предприятия и търговски обекти, предлагащи хляб и хлебни изделия

Aгенцията по храните извърши проверки на производствени предприятия, търговски обекти, фурни и работилници, предлагащи на място хляб, както и супермаркети, където на място се пекат хлябове и изделия.
Акцентът на проверките в цялата страна беше да се установи съответствието на предлагания на пазара хляб с изискванията на действащото законодателство, отнасящо се за храните. Проверките обхващаха още контрол на: регистрация на обектите по Закона за храните; технологичните документации за произвежданите видове хляб и хлебни изделия; записите за технологичния контрол и прилаганата НАССР система; протоколи от лабораторни изпитвания на продуктите за доказване съответствието с качествените показатели и критериите за безопасност;
При инспекциите беше възложено да се извършва органолептична оценка на произведените видове хляб, включваща степен на изпичане на кората и вътрешността на хляба, състояние на средината – шупливост и еластичност, цвят, вкус и мирис на продукта, както и за наличие на несвойствени примеси и чужди тела.
Проверките са във връзка с писмо, постъпило в Централното управление на Българската агенция за безопасността на храните от Върховната административна прокуратура, по повод публикация в медиите под заглавие „Качеството на хляба: Знаем ли какво ядем?“
Анализът за резултатите от извършените проверки показва, че в произвежданите видове хляб и хлебни изделия се влагат традиционните пшенични брашна – бяло /тип 500/, добруджа /тип 750/, типово /тип 1150/ и пълнозърнесто /тип 1850/, царевично брашно, както и брашна от други зърнени култури – лимец, ръж, и др.Всички използвани брашна са с български произход, доставени от мелничните предприятия в страната, които също са регистрирани по реда на Закона за храните. Констатирано е, че в състава на част от брашната се съдържат ензимни комплекси и агент за обработка на брашна – аскорбинова киселина, които са разрешени за използване в тази категория храни, влагат се с технологична цел като подобряват хлебопекарните качества на брашното.

Розопроизводителите поискаха засилен контрол от страна на държавата

Розопроизводителите поискаха да бъдат подпомогнати по de minimis и обвързана подкрепа. Те се оплакват, че цените са много ниски и са принудени да продават суровината на 2,5 лева за килограм, като в същото време цената на розовото масло расте.
Производителите се съмняват, че през тази година има картел при изкупвачите и затова са сезирали КЗК.Те поискаха и засилен контрол от страна на държавата, защото има случаи на внос на розово масло от Турция и смесването му с българско розово масло. Според розопроизводители реалната изкупна цена на розата трябва да е между 3 и 4 лева, а заплащането на работниците трябва да е 0,8 лева за килограм набран розов
Браншът настоява производството да е на светло и ще следи да се изнася само продукт с необходимите показатели. През последните 10 години, в условията на пазарна икономика, редица производители предприеха изкупуване на цвят от нерегламентирани източници с недоказана сортова чистота, което е задължително условие за производството на качествено розово масло

Kaufland България предлага собствени марки вегетариански и веган продукти

Kaufland България предлага собствени марки вегетариански и веган продукти. Новата продуктова линия на търговската верига носи името K-take it veggie и стартира с 19 вида веган и вегетариански продукти, които са вече в продажба във веригата в цялата страна.
K-take it veggie предлага богат избор между натурално, пушено, мляно и нарязано тофу, различни видове вегетариански колбаси и пастети с класически или по-екзотичен вкус. Продуктовата линия включва и подсладени или натурални соеви, бадемови, овесени и оризови напитки за всички, които се въздържат от млякото и поддържат безлактозен хранителен режим.
Всеки продукт от серията притежава международно признат биосертификат и европейски печат V-Label, който удостоверява качеството на веганските и вегетарианските продукти.
Предвид широкия потребителски интерес към продуктите от марката K-take it veggie и растящото търсене на веган и вегетариански продукти като алтернатива на традиционните хранителни продукти, Kaufland България планира да увеличи двойно асортимента на K-take it veggie до края на 2018 г.

Проектонаредбата за мляко и млечни продукти ще влоши конкурентната позиция на българските производители

С предложената Проектонаредба „Производителите на мляко и млечни продукти и производителите, които разфасоват и преопаковат мляко и млечни продукти, не могат да произвеждат, разфасоват и преопаковат имитиращи продукти, съдържащи в състава си мляко, в един и същи обект, регистриран по Закона за храните.” се създава опасен прецедент, при който практически легален бизнес преминава в режим на забрана, алармират  млекопроизводители.
Европейските производители използват растителни мазнини в производството на определени продукти и ограничаването на производството в България, не означава, че на вътрешния пазар няма да се продават вносни продукти с вложени растителни мазнини. Това ще влоши конкурентната позиция на българските производители.
В мотивите към проекта на наредба се твърди, че е направена оценка на въздействието от външен изпълнител, но въпросната оценка не е приложена към документацията. Не става ясно какъв би бил икономическия ефект от приемането на проекта, както по отношение допълнителните разходи за частния сектор, така и по отношение на потенциална загуба на работни места, понижена конкурентоспособност на някои предприятия или повишаване на цените за крайния потребител
 Ние не твърдим, че консумацията на растителни или животински мазнини е вредно или полезно. Това, в което вярваме е информираният потребителски избор и свободната стопанска инициатива, заявяват  българските производители.

Фермерите, отглеждащи череши очакват добра реколта

Фермерите, отглеждащи череши, очакват реколтата тази година да бъде добра. На места дори вече започна брането на ранните сортове, които тази година са ще са на по-висока цена. Първите череши вече се продават на зеленчуковия пазар в Хасково и на пътя край черешовата градина на димитровградското село Крепост. Те са на цена от 5  до 8 лв. за килограм.  Около 20 май на пазара ще се появи и сорта „Бигаро Бюрла“. Очаква се цената му тази година да е двойно по-висока от миналата година
Заради топлата пролет реколтата тази година ще е по-качествена от миналогодишната. Засега реколтата се движи добре. Ако времето е благосклонно към нас и реколтата ще бъде добра, коментират производителите. . За да опазят реколтата, стопаните дежурят около градините си денонощно, като спят в коли или палатки. И тази година проблем за производителите остава липсата на работна ръка, която се намира все по-трудно по време на беритбата.

Агрополитиката

Пазари, борси, цени

Fanaost е най-доброто сирене, отличено  на престижния международен конкурс  World Cheese Awards

Fanaost е най-доброто сирене, отличено на престижния международен конкурс World Cheese Awards

Норвежко сирене от типа Gауда e короновано за най-добро сирене по време на престижния...

Хранителна индустрия

Aгенцията за безопасност на храните спря от разпространение в търговската мрежа спанака с листа от татул

Aгенцията за безопасност на храните спря от разпространение в търговската мрежа спанака с листа от татул

Aгенцията за безопасност на храните  спря от разпространение в търговската мрежа спанака със съмнение,...

За нас

"Агробизнесът" е месечно луксозно издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.

Галерия