Агенцията по храните разкри нерегламентирана кланица за агнета

Областната дирекция по безопасност на храните в град Сливен разкри нерегламентирана кланица за агнета в стопанския двор на животновъден обект в село Чокоба, община Сливен.
При съвместна проверка с представители на Областна дирекция на МВР - Сливен са конфискувани 35 заклани агнета. Животните са били без ушни марки и без придружаващи документи.На нарушителя е съставен Акт за установяване на административно нарушение. От добитото месо са взети проби и ако лабораторните резултати докажат, че е годно за консумация, цялото налично количество ще бъде дарено.
Инспектори към ОДБХ Сливен конфискуваха и над 100 килограма трайни и нетрайни сладкарски изделия. Храната е била с изтекъл срок на годност и е предлагана за продажба от лек автомобил в сливенския квартал Надежда. Цялата продукция е насочена за унищожаване в екарисаж.

Десислава Танева: Натуралната българска храна да се брандира със специален знак !

Бившият министър на земеделието и храните Десислава Танева предложи натуралната българска храна да се брандира със специален знак.  Така потребителите ще знаят какво да изберат, когато търсят здравословни  продукти.
Танева даде за пример Франция, на която Еврокомисията е разрешила да брандира месото, което е местно производство, за да се различава от потребителите.   По време на дискусията “Да! На българската храна” тя посочи, че потребителите у нас често са подвеждани относно това кои храни са полезни. Форумът, който се проведе вчера, е част от националната кампания "Да! на Българската икономика", организирана от  КРИБ..
Целта  е да се популяризира качественото производство в България, както и добрите производствени практики, да се провокира „ патриотичния избор” – да формира трайна култура у българите да купуват BG  продукти, защото по този начин техните пари директно отиват за повишаване на БВП и за нови инвестиции.
Едно от големите предизвикателства пред КРИБ  е борбата със сивата икономика. Защото тя е бич за България! Да, успехи в борбата със сивия сектор има - благодарение на усилията на бизнеса и на НАП и Агенция "Митници", които увеличиха събираемостта на приходите в бюджета. Но борбата срещу сивата икономика трябва да продължи с още по-големи усилия.

Агенцията по храните следи производството и търговията на храните за празничната трапеза- агнешко месо, козунаци и яйца

Българската агенция по безопасност на храните прави извънредни проверки по случаи празниците Великден и Гергьовден. Проверяват се обекти за производство на храни, пакетиращи центрове за яйца, складове за търговия на едро с храни, заведения за обществено хранене и търговски обекти за търговия на дребно с храни, пазари и тържища, както и такива с дейност кетъринг и обекти предлагащи услугата “ол инклузив“.
Проверките  се фокусират върху производството и търговията на традиционно предлаганите храни за празничната трапеза -  агнешко месо, козунаци, яйца, включително боядисани яйца, пресни зеленчуци и др. както и на боите за яйца.
При инспекциите в производствените обекти ще следи за произхода, сроковете на годност и условията на съхранение на използваните суровини и храни, правилното етикетиране, придружаващите документи и наличие на необходимата информация за спазване на изискванията за предлаганите храни.
По време на проверките в търговската мрежа и заведенията за обществено хранене инспекторите следят за правилното съхранение на храните, спазване на сроковете на съхранение, наличие на здравна маркировка на трупното месо, правилното етикетиране и маркиране на яйца, включително недопускане на яйца от клас „B“ в търговската мрежа, както и за наличие на документи за произход и безопасност.
Извършват се проверки и на пазарите на живи животни. На тях  се следи за идентификацията на живите животни, включително паспорти, ветеринарномедицински свидетелства за придвижване на животни към и от пазара и отразяването им в Интегрираната информационна система на БАБХ – ВетИС, съответствието на транспортните средства, с които се придвижват животните, както и ветеринарно-санитарните изисквания и водения регистър от собственика или управителя на пазара.
Целта е да се гарантира безопасността на храните и да се предотврати всеки опит на недобросъвестни производители или търговци за злоупотреби, за да могат потребителите спокойно да посрещнат празничните дни.

Димитър Зоров: Кашкавал не може да се нарича продукт, който не е от 100% мляко

Около 12,70 лева е себестойността на килограм качествен кашкавал, направен от мляко, заявиха от Асоциацията на млекопреработвателите.
Кашкавал не може да се нарича продукт, който не е от 100% мляко, категоричен е Димитър Зоров. По думите му това е сериозен удар върху легалния бизнес, който спазва правилата и гарантира на потребителя, че това, което пише на етикета, е това, което е вложено в продукта.
Зоров коментира изследването на „Активни потребители", което откри нарушения, свързани с влагането на растителни мазнини и нишестета в продуктите, неспазване на законовите изисквания при етикетирането и високо водно съдържание.
Цената на млякото е 70 ст. за литър, в предприятието с транспорта влиза на 75 ст. Между 10 и 10,5 литра мляко са необходими за килограм кашкавал, тоест само 8 лева струва млякото, каза той. По думите му най-малко 2,50 лв. са производствените разходи на предприятията и така сумата общо става 10,50 лв., плюс ДДС - 12,60-12,70 лв.
Голяма е вината и на нашите преопаковъчни предприятия, защото значителна част от жълтите сирена влизат в България вероятно като полуфабрикати и се използват като суровини за топените сирена. Тук се разфасоват и се преименуват като кашкавал, което е груба злоупотреба, посочи Зоров.

Мариана Кукушева: Цената на козунаците за идващия Великден ще зависят от решението на КЕВР

Некоректни производители и вносители на козунаци и преди този Великден ще пуснат на пазара козунаци с боя, заяви председателят на Регионалния съюз на хлебопроизводителите в Бургас Димитър Людиев.
Браншовикът посъветва потребителите да гледат козунакът да не е с прекалено наситен цвят. Истинските са с бледожълт цвят, защото с яйца не може да се постигне чак такава наситеност, достигаща до патешко жълто, обясни той. По думите му у нас не се използват подсладители за козунаците. Людиев добави, че хората е хубаво да купуват продукти само от познати фирма, чиито продукти вече са консумирали.
Според него важното е да четат информацията на етикета и в случай, че не са чували нищо за производителя да не рискуват. Заради силната конкуренция в бранша цените няма да са по-високи отколкото през миналата година. По думите му дори да поскъпне природният газ производителите ще реагират на промяната в конюнктурата едва след като видят фактурите за доставката му.
Председателят на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите Мариана Кукушева смята, че цената на козунаците за идващия Великден ще зависят от решението на КЕВР за цените на природния газ. Според нея няма нелегален внос на козунаци у нас, а по-голям проблем за пазара ни е производството в сивата икономика. По думите й то може и да не подбива цената на легалните фирми, а дори да продават по-скъпо.
Малките козунаци от 300 гр. ще струват 1,80 лв. По-тежките ще са по 3 лв., а най-големите от по кило - по 9 лв. За изпечен по поръчка козунак цените са същите.

Агрополитиката

България и Беларус обсъдиха сътрудничеството в областта на селското стопанство

България и Беларус обсъдиха сътрудничеството в областта на селското стопанство

Председателят на Селскостопанска академия проф. Васил Николов участва в VII-та...

Пазари, борси, цени

Държавната компания на Египет GASC е закупила 295,000 тона руска и украинска пшеница

Държавната компания на Египет GASC е закупила 295,000 тона руска и украинска пшеница

САЩ закриват търговското си представителство „Пшенична асоциация” в Египет,  Причината е падане на цените,...

Хранителна индустрия

За поредна година сурово-сушени продукти и деликатеси  бяха представени на изложението „Месомания”

За поредна година сурово-сушени продукти и деликатеси бяха представени на изложението „Месомания”

Фермерско зряло говеждо месо, което се произвежда по утвърдена технология и съобразено с изискванията...

За нас

"Агробизнесът" е месечно луксозно издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.

Галерия