Агенцията по храните следи производството и търговията на храните за празничната трапеза- агнешко месо, козунаци и яйца

Българската агенция по безопасност на храните прави извънредни проверки по случаи празниците Великден и Гергьовден. Проверяват се обекти за производство на храни, пакетиращи центрове за яйца, складове за търговия на едро с храни, заведения за обществено хранене и търговски обекти за търговия на дребно с храни, пазари и тържища, както и такива с дейност кетъринг и обекти предлагащи услугата “ол инклузив“.
Проверките  се фокусират върху производството и търговията на традиционно предлаганите храни за празничната трапеза -  агнешко месо, козунаци, яйца, включително боядисани яйца, пресни зеленчуци и др. както и на боите за яйца.
При инспекциите в производствените обекти ще следи за произхода, сроковете на годност и условията на съхранение на използваните суровини и храни, правилното етикетиране, придружаващите документи и наличие на необходимата информация за спазване на изискванията за предлаганите храни.
По време на проверките в търговската мрежа и заведенията за обществено хранене инспекторите следят за правилното съхранение на храните, спазване на сроковете на съхранение, наличие на здравна маркировка на трупното месо, правилното етикетиране и маркиране на яйца, включително недопускане на яйца от клас „B“ в търговската мрежа, както и за наличие на документи за произход и безопасност.
Извършват се проверки и на пазарите на живи животни. На тях  се следи за идентификацията на живите животни, включително паспорти, ветеринарномедицински свидетелства за придвижване на животни към и от пазара и отразяването им в Интегрираната информационна система на БАБХ – ВетИС, съответствието на транспортните средства, с които се придвижват животните, както и ветеринарно-санитарните изисквания и водения регистър от собственика или управителя на пазара.
Целта е да се гарантира безопасността на храните и да се предотврати всеки опит на недобросъвестни производители или търговци за злоупотреби, за да могат потребителите спокойно да посрещнат празничните дни.

Димитър Зоров: Кашкавал не може да се нарича продукт, който не е от 100% мляко

Около 12,70 лева е себестойността на килограм качествен кашкавал, направен от мляко, заявиха от Асоциацията на млекопреработвателите.
Кашкавал не може да се нарича продукт, който не е от 100% мляко, категоричен е Димитър Зоров. По думите му това е сериозен удар върху легалния бизнес, който спазва правилата и гарантира на потребителя, че това, което пише на етикета, е това, което е вложено в продукта.
Зоров коментира изследването на „Активни потребители", което откри нарушения, свързани с влагането на растителни мазнини и нишестета в продуктите, неспазване на законовите изисквания при етикетирането и високо водно съдържание.
Цената на млякото е 70 ст. за литър, в предприятието с транспорта влиза на 75 ст. Между 10 и 10,5 литра мляко са необходими за килограм кашкавал, тоест само 8 лева струва млякото, каза той. По думите му най-малко 2,50 лв. са производствените разходи на предприятията и така сумата общо става 10,50 лв., плюс ДДС - 12,60-12,70 лв.
Голяма е вината и на нашите преопаковъчни предприятия, защото значителна част от жълтите сирена влизат в България вероятно като полуфабрикати и се използват като суровини за топените сирена. Тук се разфасоват и се преименуват като кашкавал, което е груба злоупотреба, посочи Зоров.

Мариана Кукушева: Цената на козунаците за идващия Великден ще зависят от решението на КЕВР

Некоректни производители и вносители на козунаци и преди този Великден ще пуснат на пазара козунаци с боя, заяви председателят на Регионалния съюз на хлебопроизводителите в Бургас Димитър Людиев.
Браншовикът посъветва потребителите да гледат козунакът да не е с прекалено наситен цвят. Истинските са с бледожълт цвят, защото с яйца не може да се постигне чак такава наситеност, достигаща до патешко жълто, обясни той. По думите му у нас не се използват подсладители за козунаците. Людиев добави, че хората е хубаво да купуват продукти само от познати фирма, чиито продукти вече са консумирали.
Според него важното е да четат информацията на етикета и в случай, че не са чували нищо за производителя да не рискуват. Заради силната конкуренция в бранша цените няма да са по-високи отколкото през миналата година. По думите му дори да поскъпне природният газ производителите ще реагират на промяната в конюнктурата едва след като видят фактурите за доставката му.
Председателят на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите Мариана Кукушева смята, че цената на козунаците за идващия Великден ще зависят от решението на КЕВР за цените на природния газ. Според нея няма нелегален внос на козунаци у нас, а по-голям проблем за пазара ни е производството в сивата икономика. По думите й то може и да не подбива цената на легалните фирми, а дори да продават по-скъпо.
Малките козунаци от 300 гр. ще струват 1,80 лв. По-тежките ще са по 3 лв., а най-големите от по кило - по 9 лв. За изпечен по поръчка козунак цените са същите.

400 пакета с хранителни продукти събра кампанията „Великден за всеки”

Доброволците на националната кампания "Великден за всеки – дари празник на баба и дядо", организирана за втора поредна година събра както парични средства, така и трайни храни за българските пенсионери, които няма да получат надбавка по случай Великден.
Освободихме дарените храни от ДДС, така че всичко, което е излишно и се произвежда и пълни магазините, да отива при хората, които имат нужда от него. Вие най-добре знаете, защото тези хора всеки ден са тук в храмовете, аз също знам много добре, защото всеки ден те са и в моята приемна - колко много са бедните хора и колко много имат нужда те от подкрепа, заяви омбудсманът Мая Манолова.
Борбата срещу разхищенията на храна е едно от средствата да се преборим с глада. Българският народ има много традиции от векове, но една, която е изконна, е да се обединяваме пред лицето на несгодите. Главната несгода в България днес е бедността, която видяхме в църквата и в джамията. Двете световни религии - християнството и ислямът, си приличат, според мен, по едно – по това, че милосърдието е ценност, която се споделя", каза Мая Манолова при дарението.

Българите са изяли 25 т сухо мляко и 12 хил. тона палмово масло през миналата година

Българите са изяли 25 т сухо мляко и 12 хил. тона палмово масло през миналата година. Това са количествата, които българските предприятия са внесли и използвали в производството на млечни продукти, показва анализ на Центъра за икономически изследвания в селското стопанство САРА.
Тенденцията е вносът на такива суровини да расте и въпреки че вложеното количество сухо мляко няма да достигне пика от 40 хил. т през 2013 г., ще се задържа на нива от около 25 хил. т, прогнозират от института.
Данните показват още, че цените на млякото между 2007 и 2015 г. са намалявали на месец с около 3-4%, но в същото време цените на сиренето са се покачвали с около 14% на месечна база.
Очакванията на експертите са цените на млечните продукти да продължат да растат през следващите години.
В момента производството на краве мляко в страната е паднало на критични равнища, близки до 1,1 млн. т. Едва около 50% от него обаче се декларира като изкупено и преработено в мандрите.

Агрополитиката

Румен Порожанов: Искам коректни отношения със земеделския бранш

Румен Порожанов: Искам коректни отношения със земеделския бранш

Искам коректни отношения със земеделския бранш. Заедно да си направим...

Пазари, борси, цени

Български яйца ще бъдат изтеглени от търговската мрежа заради птичи грип

Български яйца ще бъдат изтеглени от търговската мрежа заради птичи грип

Български яйца ще бъдат изтеглени от търговската мрежа заради птичи грип. Те са от...

Хранителна индустрия

Производителите на мляко и млечни продукти привеждат дейността си в съответствие с новите изискванията

Производителите на мляко и млечни продукти привеждат дейността си в съответствие с новите изискванията

Министерството на земеделието и храните предприе редица инициативи и мерки, имащи за цел от...

За нас

"Агробизнесът" е месечно луксозно издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.

Галерия