670 000 тона храна отиват на боклука

670 000 тона храна отиват на боклука. С нея за година и половина могат да се нахранят всички българи, живеещи под прага на бедността. Това заяви Цанка Миланова от Българската хранителна банка.
 Въпреки промяната на закона и отпадането на ДДС за дарените храни, той не работи.Съответните министерства не са изготвили нужните нормативни документи и това спира кандидат-дарителите, стана ясно от думите на Миланова.
МЗХ трябва да определи кои храни могат да бъдат дарявани, МТСП - кои хора подлежат на подпомагане, а МФ как ще се отчита дарението.
От 1 януари догодина от ДДС трябва да се освободят хранителните стоки, които са дарени 30 дни преди изтичането на срока им на годност. За да не се начислява данък, стойността на даренията на година не трябва да надхвърля 0.5% от общия годишен оборот на данъчно задълженото лице.
Промените бяха въведени, за да се стимулират големите хранителни вериги да даряват храна, вместо да я изхвърлят.

Потреблението на риба в световен мащаб е нараснало шест пъти

Потреблението на риба в световен мащаб е нараснало шест пъти, сочи изследване на WWF Германия и Университета в Кил.
Европейският съюз е най-големият вносител на риба и морска храна в света, а по-голяма част от вноса произлиза от развиващите се страни. Ако запасите продължат да намаляват, това ще се отрази тежко на най-бедните страни, които в най-висока степен зависят от морската храна
Изследването  показва, че до 2050 г. рибните запаси на планетата ще са в състояние да изхранят нарастващото население на Земята. Освен заради ефекта върху природата този въпрос е важен и от гледна точка на хранителната сигурност на човечеството.
Доклад на FAO сочи, че 31,4% от рибните запаси в света са подложени на свръхриболов, 58,1% са експлоатирани до биологичните им предели и едва 10,5% от рибните запаси са обект на умерен улов.
Жителите на ЕС изяждат средно по 23 кг риба и морска храна на година. Оказва се, че португалците са еврошампиони по консумация на риба с 56,8 кг на човек годишно. Следва Литва с 43,4 кг, Испания 42,4 кг, Финландия (35,6 кг) и Франция 34,6
Според природозащитната организация WWF  борбата срещу прекомерния улов все още не дава значителни резултати. Здравето на океаните е в опасност, а свръхексплоатацията застрашава сигурността на прехраната на хората в развиващите се страни.

Тестове доказват, че храните в Източна Европа, са с много по-лошо качество от стоките, продавани на западния пазар

Министерството на земеделието  в Словакия публикува резултати от поредица специализирани тестове, в рамките на които 22 известни маркови хранителни стоки, продавани  в западните и в словашките магазини бяха сравнени по качество.
Tестовете са доказали, че храните, изнасяни в Източна Европа, са с много по-лошо качество от стоките, продавани на западния пазар. В продаваните в Словакия колбаси има по-малко месо и повече мазнина и вода, в млечните продукти – по-малко белтъчини, а в шоколада – по-малко какао. Словашките варианти на всички тези продукти съдържат повече оцветители, подсладители и консерванти.
Организациите за защита на потребителите в повечето страни от Източна и Централна Европа имат доказателства, че производителите масово използват по-евтини и много по-некачествени съставки в продукцията, която е предназначена за по-бедните страни на Европейския съюз. Същата продукция обаче е с високо качество в страните от Западна Европа.
 Неприемливо е международни концерни да продават на източноевропейските пазари продукти, които са със значително по-ниско качество от съответните продукти в западните магазини”, смята словашкият премиер.С тази позиция е съгласен и Съюзът на потребителите в Словакия. Негови представители твърдят, че за повечето потребители в Средна и в Източна Европа качеството е вече по-важно от цената.
 Премиерът Роберт Фицо поиска ЕК веднага да забрани тази практика. Той заедно с колегите си от Полша, Унгария и Чехия ще повдигне въпроса на извънредна среща на ЕС.

„КАБИЛЕ” е носителят на най-високото отличие на „Винария 2017”

Големи български производители и бутикови изби показаха колекциите си на Международната изложба за лозарство и винарство „Винария 2017“.
Двете марки вина на изба Вила Ямбол, а именно Villa Yambol и КАБИЛЕ, се отличиха в конкуренция с 360 вина, оценявани от 24-членно жури, 15 от които са членове на Съюза на енолозите. Конкурсът е по инициатива на Националната лозаро-винарска камара.
Най-старата винарска изба в южна България, която е наследник на вековни винени традиции, тази година задмина всички участващи винени производители, като взе 1/5 от отличията, а именно Златен ритон, 9 златни медала и 4 сребърни за своите вина, както и два златни за ракиите си с марка Стралджанска. Именно затова браншовата организация връчи на избата и своята най-висока и ексклузивна награда "Бъчва на годината", която се дава ежегодно за най-успешната изба у нас.
Носителят на най-високото отличие сред вината е КАБИЛЕ.  Марката постигна фурор още с първото си участие в дегустационен конкурс. Освен отличителният приз за най-добро бяло вино от реколта 2016 година, тя взе още три златни медала. От избата обявиха, че са участвали в дегустациите само с 5 проби на новата си марка, от които четири получават злато. С ритон  си тръгна КАБИЛЕ Шардоне и Совиньон блан реколта 2016.
Това е изключително признание за новото ни вино и най-вече за неговите качества, които са дело на неуморимия труд на нашите енолози,  каза изпълнителният директор на Вила Ямбол. Той увери, че новото вино до две седмици ще е налично и в националната търговска мрежа.
Златен Ритон спечели за първи път в своята история винарска изба Оряховица за розе от по-стари реколти - Gaetan Rose.
Златен Ритон при червените вина от последна реколта бе даден на Villa Marvella каберне фран на Черноморско злато. В  категория Червени сортови и купажни вина от по-стари реколти Ритонът бе връчен на Rubaiyat Red Blend на Винекс Преслав.
По традиция студенти от специалностите Технология на виното и Технология на ферментационните продукти от Университета по хранителни технологии положиха Дионисиева клетва за встъпване в лозаро-винарския бранш и получиха специален диплом от Националната лозаро-винарска камара

Пастата оглави глобалното проучване за най-предпочитаната храна в световен мащаб

Тестените изделия, добили популярност с името паста, оглавиха глобално проучване за най-предпочитаната храна в световен мащаб.
Ястието, тясно свързано с италианската кухня, се е превърнало в любима и традиционна храна на трапезата на почти всички народи.  Много хора обожават да обядват спагети болонезе или апетитна лазаня. Това бе потвърдено наскоро от глобално проучване на британската агенция за хуманитарна помощ Oxfam, която заключи, че пастата е най-популярното ястие в света - далеч пред месото, ориза и пицата.
Освен на стария континент пастата е една от любимите храни в държави като Филипините, Гватемала, Бразилия и Южна Африка. Данни показват, че Венецуела е вторият най-голям консуматор на популярната храна след Италия. Тунис, Чили и Перу също влизат в топ 10.
Най-големите производители на паста в света са Италия с 3,2 милиона тона на година, следвана от САЩ и Бразилия с годишна продукция съответно 2,6 и 1,3 милиона тона.
По света съществуват повече от 600 различни форми на паста. Най-разпространената от тях безспорно са спагетите.

Агрополитиката

Красимир Коев представи възможностите за финансиране по Националната лозаро-винарска програма

Красимир Коев представи възможностите за финансиране по Националната лозаро-винарска програма

Изпълнителният директор на Изпълнителната агенция по лозата и виното инж....

Пазари, борси, цени

Близо 700 проби на вина от всички балкански страни се състезаваха в седмия Балкански международен винен конкурс

Близо 700 проби на вина от всички балкански страни се състезаваха в седмия Балкански международен винен конкурс

Близо 700 проби на вина от всички балкански страни се състезаваха в седмия Балкански...

Хранителна индустрия

БАБХ издаде актове за спиране на дейността на екарисажа в Шумен

БАБХ издаде актове за спиране на дейността на екарисажа в Шумен

БАБХ е издал актове за спиране на дейността на екарисажа в Шумен. Констатирани са...

За нас

"Агробизнесът" е месечно луксозно издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.

Галерия