Сладкари представиха модерното българско сладкарство на форума GastronomiX 2016

Новият професионален кулинарен форум GastronomiX 2016  събра кулинарната гилдия.През трите дни на форума се отличиха два акцента: от една страна японските кулинарни техники и ролята на автентичните продукти от Страната на изгряващото слънце за традиционния и добър вкус на японската храна по света. Представени бяха автентичните уасаби продукти и незаменимата им роля в японската кухня, заедно с няколко традиционни техники за използването им.
Модерното българско сладкарство с неговите постижения и техники беше представено от шеф-сладкари, които са на гребена на вълната в това изкуство у нас и жънат международни успехи - Алекс Иванчев, Борислав Екзархов и Ради Стамболов, които демонстрираха тънки познания и талант в трансформирането на нетипични за сладката кухня съставки в изкусителни десерти.
 Показани бяха  свръхмодерни сладкарски техники и традиционни концепции, като майсторския коледен шоколадов пън и забележителните вариации на френски макарони. Силно бе и участието на гостите на HRC Кулинарна академия, която представи своето черно океанско ястие и  скариди с качамак от южните щати.
Новаторски и традиционни кулинарни техники, нови концепции, идеи и качествени продукти за ресторантите, знания от най-добрите и талантливите кулинари. Всичко това беше заложено в GastronomiX 2016 г.

Изтеглиха всички кокоши яйца от търговската мрежа, заразени със салмонела

Изтеглиха всички налични кокоши яйца от търговската мрежа, за които имаше съмнение, че са заразени със салмонела ентеритидис.
Близо 500 000 яйца от двете засегнати полски ферми са върнати на полския производител, а близо 80 000 яйца, които са с изтекъл срока на годност са унищожени в България. Мярката беше наложена след получена нотификация чрез Система за бързо предупреждение за опасни храни и фуражи - RASFF, за кокоши яйца с произход Полша, разпространени на пазара на ЕС. В хода на разследването беше установено, че част от продукцията е доставена и в България.
Полският компетентен орган по безопасност на храните потвърди наличие на Салмонела ентеритидис в засегнатите кокоши стада, от които бяха доставени количества яйца и в България. Чрез Системата за бързо предупреждение за опасни храни и фуражи полските власти информираха, че са изследвали 12 проби, от които 9 са доказали наличие на бактерията.
 

Най-добрите български баристи ще премерят сили в кафе-състезание за Espresso Italiano

10-те от най-добрите български баристи ще премерят сили в кафе-състезание от мрежата на Националния италиански институт за еспресо Instituto Nationale Espresso Italiano - INEI, най-авторитетната кафе-институция в Италия.
Кръг от шампионата Espresso Italiano Champion се провежда за пръв път в България, а  победителят в състезанието ще представлява страната ни на Световното първенство за баристи в Италия през 2017 г.
Събитието, организирано от Baristo Университет и Rancillio, ще се проведе в Интер Експо Център - София, в рамките на изложение СИХРЕ.
10 от най-добрите български баристи ще се състезават за титлата Шампион на италианското еспресо в България. Всеки от тях е избран и поканен за участие от специалисти от Baristo. Освен шампионската титла, победителят в състезанието ще получи парична награда и правото да представлява България на Световното първенство за баристи, организирано от INEI в Италия през 2017 г.
Състезателите са изключително разнообразни по стил, което гарантира оспорвано състезание. Една част от тях работят в големи вериги заведения и бензиностанции, където скоростта на приготвяне е ключов фактор и съответно предимство в състезанието. От друга страна, техните колеги от по-малките, но специализирани кафе-заведения слагат сериозен фокус върху качеството, което е ключов фактор при оценката.
Състезанието ще се проведе в два кръга – приготвяне на еспресо и на капучино. Участниците ще имат точно определено време, в което да приготвят кафе-напитките, използвайки само сертифицирани от италианския институт машини, мелачки, бленд кафе и дори млякото, с което ще се приготвя капучино, следва да отговаря на определени стандарти.  Това е единственият начин да бъде гарантирано качеството на напитката.
Всяка приготвена напитка ще бъде оценявана от 8-членно жури, разделено в две групи. Четирима сертифицирани дегустатори, между които двама италиански експерти от INEI и двама български специалисти от Baristo университет, ще съставят сензорното жури. Тяхна основна задача ще бъде оценяването на вкусовите и визуални качества на кафе-напитките.
Техническото жури се състои от трима експерти от Baristo университет и един италиански кафе специалист от Rancillio. Те ще оценяват работата на баристите по дълъг списък от критерии, който включва целия процес от приготвянето на самата напитка до подготовката и почистването на работното място и оборудването.
Българският Еспресо шампион на 2016 г. ще бъде избран след сбор от точките на двете групи съдии във всяка от категориите кафе-напитки.
 

Храните с традиционно специфичен характер заемат все по-голям пазарен дял

Храните с традиционно специфичен характер заемат все по-голям пазарен дял и създават доверие в потребителите. България е заявила още три традиционни продукта, които да бъдат включени в списъка на Европейския съюз като продукти с традиционно специфичен характер, заяви зам.-министър Цветан Димитров по време на откриването на кампания в подкрепа на традиционните български месни продукти
Събитието е част от инициативата на голяма търговска верига, чийто партньори са Министерството на земеделието и храните, Българска агенция по безопасност на храните и Българска стопанска камара. Кампанията „Месни традиции“ има за цел да запознае потребителите с технологията на производство на сурово-сушени месни продукти с традиционно специфичен характер.
Политиката на Министерството е да популяризира все повече и повече български продукти. Като част от нея, той посочи провелата се кампания „Да подкрепим българското.Очакваме Странджанският манов мед да е един от продуктите, който ще предизвика много голям потребителски интерес в Европа“, допълни Цветан Димитров.
По думите му се отделя значителен финансов пакет за промоционалното предлагане на тези продукти. Тази година бюджетът е увеличен от 120 на 133 млн. евро.  

Сектор безалкохолни и алкохолни напитки отбелязва спад 26%

През периода януари - септември 2016 г. износът на България за трети страни намалява с 12.0% в сравнение със същия период на 2015 г. и е на стойност 10 719.0 млн. лева. Най-голям спад се наблюдава в сектор „Безалкохолни и алкохолни напитки и тютюн - 26.2%.
Кока  Кола ХБК се ангажира да насърчава устойчивото развитие, за да създаде стойност за бизнеса си и за обществото. Това включва предоставяне на продукти, които отговарят на нуждите на  потребителите, насърчаване на открита и приобщаваща работна среда, извършване на дейността по начини, които защитават и опазват околната среда и допринасят за социално икономическото развитие.
Компанията предлага един от най  разнообразните асортименти от напитки на своите потребители, като приблизително 1/3 от  продажбите за 2015 г. са на сокове, води и студен чай.. Газираните напитки с ниско или никакво съдържание на калории имат дял от 7% от общите продажби.
Основни търговски партньори на България са Турция, бившата югославска република Македония, Сърбия, Китай, Руската федерация и САЩ, които формират 49.1% от износа за трети страни. Износът на България за трети страни се увеличава с 5.6% спрямо съответния месец на предходната година и е в размер на 1 202.9 млн. лева.
При износа на България за трети страни, разпределен според Стандартната външнотърговска класификация, през първите девет месеца на 2016 г. в сравнение със същия период на 2015 г. най-голям ръст е отбелязан в сектор „Разнообразни готови продукти - 30.2%.
Най-голям е стойностният обем на стоките, внесени от Руската федерация, Турция, Китай и Украйна.
През септември 2016 г. вносът на България от трети страни се увеличава с 0.7% спрямо съответния месец на предходната година и е в размер на 1 434.3 млн. лева.
При вноса от трети страни, разпределен според Стандартната външнотърговска класификация, през първите девет месеца на 2016 г. в сравнение със същия период на 2015 г. най-голямо процентно увеличение е отчетено в сектор „Разнообразни готови продукти.
През периода януари - септември 2016 г. от България са изнесени стоки общо на стойност 33 740.1 млн. лв. и спрямо съответния период на 2015 г. износът намалява с 0.5%.
През септември 2016 г. общият износ възлиза на 4 045.8 млн. лв., или с 11.6% повече в сравнение със същия месец на предходната година.

Пазари, борси, цени

Шпек „Бургас“ бе отличен със  златен медал на „Месомания“

Шпек „Бургас“ бе отличен със златен медал на „Месомания“

Шпек „Бургас“, традиционен продукт от серията на марка „Орехите“, бе отличен със  златен медал...

Хранителна индустрия

ЕК одобри схема „Помощ за инвестиции за изграждане на мини мандри”

ЕК одобри схема „Помощ за инвестиции за изграждане на мини мандри”

Европейската комисия одобри схема за държавна помощ „Помощ за инвестиции за изграждане на мини...

За нас

"Агробизнесът" е месечно луксозно издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.

Галерия