Над 150 различни марки и стилове пиво се произвеждат в България

Над 150 различни марки и стилове пиво се произвеждат в България, като в страната оперират три големи компании и 28 малки и средни предприятия. 96% от консумираната у нас бира е на  членовете на Съюза на пивоварите . В тази статистика  влизат и 8 лицензионни марки, които включват  световни брандове бира на мултинационални компании, съобщиха от браншовата организация.

Пазарните данни на СПБ показват, че продажбите на бира  за 2019 г. са  5.4 млн. хектолитра, като през миналата година портфолиото на пивоварните компании се е разширило с 25 нови марки и асортимента бира. При опаковките обновяването включва 40  кенове и бутилки с нови визии и с по-леко тегло с цел намаляване на екологичния отпечатък на пивоварния бранш.  

Над 10 млн. литра е консумираната безалкохолна и нискоалкохолна бира у нас през 2019 г., като тенденцията е всяка година този обем да расте. От всички алкохолни индустрии пивопроизводството е единственото, което  позволява продуктът да бъде с 0% алкохол. Това дава широки възможности да бъдат удовлетворени изискванията на все повече потребители. В страните от ЕС като осреднената стойност сегментът на безалкохолните бири е 3%.

Според отчета на Агенция ,,Митници”, постъпленията от акциз за бира за 2019 г. са 78.8 млн. лева - с 2.7% под предходната 2018 г., което кореспондира и на лекия спад в обема на реализираното пиво.  Сериозни остават капиталовите инвестициите в бранша на обща стойност 42 милиона. лева за реновиране на производствената база и въвеждането на зелени безотпадни технологии за опазване на околната среда. За периода 2015-2019 г. общо инвестициите на членовете на СПБ в дълготрайни материални активи надхвърлят 212 млн. лева.

За съжаление, поради кризата с Ковид-19, тази година положителните тенденции в пивоварната индустрия са твърде различни. Очаквано, наливното пиво, т.е  кеговете, са със силен спад и за шестмесечието на тази година са едва 2% от бирения пазар. Поради намалената покупателна способност на потребителите, стагнираната реализация през заведенията, силно намалелия туристически поток, сегментът на стъклените бутилки също намалява, а на пластмасовите - се увеличава. Запазва се обаче тенденцията за увеличаване на продажбите в кенове.

Пандемичната 2020 г. постави бизнеса и хората пред редица предизвикателства. За това не е изненада, че за първото шестмесечие на 2020 г. продажбите на бира през заведенията  драстично намаляха с около 60 %, докато обемите, реализирани през  магазинната мрежа са почти на нивата от миналата година. Въпреки кризисната обстановка и сериозния спад в оборотите, в предприятията, членове на Съюза на пивоварите, няма освободени работници и служители,  което и синдикати, и работодатели с гордост всеки път подчертаваме. Точно преди 3 седмици  със Заповед на министъра на труда и социалната политика Браншовият колективен трудов договор за пивоварния сектор беше разпрострян върху всички производители на бира и малц в страната за шести път.  По този начин в бранша не се допуска социален дъмпинг и за абсолютно всички работещи се гарантират коректни трудови практики, безопасни условия на труд и достойно заплащане.”,  коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на СПБ.

В пивоварната индустрия работят 2 100 души. Поради сложната технологичност на процесите и въвежданите ежегодно иновации, в бирените компании  от всички заети лица, 510 са мениджъри и специалисти с висше образование.  780 човека са приложни специалисти с  бакалавърска степен и техници с най-висока професионална квалификация.  В групите на помощния административен персонал, машинните оператори и квалифицираните работници са заетите 780 човека.  Едва 30 души са с професии, неизискващи специална квалификация.

Бизнес  резултатите  не са единственият показател за развитието на пивоварния бранш. Като при всички бързооборотни стоки, отношението на потребителя към продуктовата категория  е ключово за успеха на индустрията. Според национално представително проучване от юни тази година, през лятото  бирата е най-често консумираната напитка след водата. Всеки втори българин  (55% от респондентите) твърди, че пие бира поне веднъж седмично.  

За 36% от сънародниците ни пивото е подходящо за тях питие, като при активните консуматори това мнение изразяват  60%. Всеки пети българин счита, че бирата е съвременен и модерен продукт, а при хората, пиещи кехлибарената напитка поне 1 път седмично, това е виждането на всеки 3-ти. Най-големите биролюбители са на възраст 30-39 г. и 40-49 г., а най-често бира  се консумира в Русе – 14 пъти месечно, в Плевен -12 пъти, във Варна – 11 пъти Пандемията не отказва пивоварния бранш и от инициативите  за социална отговорност. През м. юли т.г. Съюзът на пивоварите участва в национални конкурси за най-добри комуникационнии и КСО  проекти, където  получи две престижни отличия за превантивната си кампания ,,Спортът е по-добрият начин децата да пораснат”. Благодарение на партньорствата с публични институции и НПО , в кампанията вече са се включили над 55 000 участника от 18 области на страната.

Агротехника, Животновъдство, Растителна защита

Животновъдите получават SMS за доказване на обвързаната подкрепа

Животновъдите получават SMS за доказване на обвързаната подкрепа

Петък, 18 Септември 2020

Всички животновъди, които са кандидатствали по схемите за обвързана подкрепа за Кампания 2020 г....

Компании, Събития, Анализи

Trijumf Selection на сръбската изба Vinarija Aleksandrović бе обявено за най-доброто вино на Балканите за момента

Trijumf Selection на сръбската изба Vinarija Aleksandrović бе обявено за най-доброто вино на Балканите за момента

Събота, 19 Септември 2020

Trijumf Selection на сръбската изба Vinarija Aleksandrović бе обявено за най-доброто вино на Балканите...

Реколта, Пазари, Цени

Въвеждат по-строги мерки за етикетирането и предлагането на храни с имитиращи продукти

Въвеждат по-строги мерки за етикетирането и предлагането на храни с имитиращи продукти

Петък, 18 Септември 2020

 Въвеждат се по-строги изисквания към етикетирането и предлагането на храни, в производството на които...

Инвестиции, Финансиране, Застраховки

На 21 септември приключва приемът на заявления по мерките COVID 1 и COVID2

На 21 септември приключва приемът на заявления по мерките COVID 1 и COVID2

Събота, 19 Септември 2020

До 21 септември ДФ „Земеделие“ приема документи по извънредните мерки COVID 1 и COVID2....

Иновации, Обучение, Агросвят

Уебинар на тема „Какво трябва да знаете, преди да започнете търговски обмен с Япония“

Уебинар на тема „Какво трябва да знаете, преди да започнете търговски обмен с Япония“

Неделя, 13 Септември 2020

На 15 септември 2020г. информационното бюро на EU-Japan EPA ще проведе уебинар на тема...


Наши партньори

За нас

"Агробизнесът" е издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.