Заместник-министър Джиков: Иновациите ще ускорят растежа на българското производство

Иновациите в агросектора, включително автоматизацията и дигитализацията, ще ускорят  растежа на българското производство в условията на силно конкурентна среда. Това заяви заместник-министърът на земеделието Тодор Джиков пред участниците в провеждащата се в София Академия „Иновации в агробизнеса“, организирана от Стопанския факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“.

Заместник-министър Джиков припомни, че е осигурен сериозен ресурс за внедряване на нови технологии в стопанствата чрез Националния план за възстановяване и устойчивост и Стратегическия план за развитие на селските райони, включително в интервенциите за инвестиции и преработка.

Той подчерта, че не само в България, а и в останалите страни от Европейския съюз (ЕС) се задълбочава проблемът с работната ръка и то не само за сезонни дейности.  „Имаме остра нужда от механизатори и високотехнологични специалисти, за да въвеждаме автоматизация и дигитализация на процесите. За да постигнем оптимизация, разчитаме на вас за решаването на този проблем“, обърна се той към представителите на стартъпите, които представиха свои високотехнологични разработки по време на академията.

„Вярвам, че ще успеете да стигнете далеч и очаквам възможно най-скоро да видя вашите продукти на българското поле, сред българските земеделци“, заяви заместник-министърът.

Участниците в академията представиха робот, който плеви земеделските култури и е подходящ за биостопанствата, система за използването на окси-водороден газ с цел увеличаване на добивите в растениевъдството, софтуерни услуги, IoT решения за агробизнеса и иновативни храни.

Обучение на контролиращи лица за биологично производство се проведе в Министерството на земеделието

Обучение на представители на контролиращите лица на тема: „Законодателни изисквания в биологичното производство“ се проведе в Министерството на земеделието. Нормативната рамка за сектора беше представена от експерти от дирекция „Биологично производство“.

Целта бе да се повишат знанията и уменията на всички страни, отговорни за прилагане на Регламент (ЕС) 2018/848 относно биологичното производство с фокус върху контрола за проверка на съответствието на биологично произведените продукти със законодателните изисквания.

Представените теми включваха още измененията в националната нормативна уредба – Наредба № 5 от 2018 г. за прилагане на правилата на биологично производство, етикетиране и контрол, и за издаване на разрешение за контролна дейност за спазване на правилата на биологичното производство, както и за последващ официален надзор върху контролиращите лица. Разгледани бяха въпроси за издаването на дерогации, Методиката за оценка на риска за вероятността от несъответствие, планирането на контрола.

Презентирана бе и разработената от дирекция „Биологично производство“ база данни, която дава възможност на операторите безплатно и публично на Интернет страницата на МЗм да обявят информация за  произведените или отгледани по биологичен начин растения, животни или аквакултури, които могат да бъдат пуснати на пазара.

Бяха обсъдени практически въпроси и казуси, решението на които премина с активното участие на контролиращите лица.

В края на двудневния семинар директорът на дирекция „Биологично производство“ Антоан Чаракчиев увери участниците, че и в бъдеще ще продължи инициативата за подобни обучителни събития, като целта е да се повишават ефективността и качеството на официалния контрол, извършван от контролиращите лица, което от своя страна ще увеличи доверието на потребителите в биологичното производство.

Синджента представя нов сорт салата с по-плътна и обемна розетка

Салатите остават предпочитани от земеделските производители заради добрите възможности за печалба

13.3.2023 г. – София, България

Зелените салати са едни от най-разпространените зеленчуци в България и са еднакво търсени през всеки сезон от годината. Това до голяма степен се дължи на възможността да се отглеждат целогодишно и достъпът до висококачествена местна продукция е изключително улеснен за потребителите. Освен това, разходите за производство са значително по-ниски, в сравнение с други зеленчукови култури. Особено в сегашния момент на висока инфлация, водещи до значителни разходи по отопление, торене и манипулация на реколтата, салатите дават добра алтернатива с възможност за печалба.

 

По данни на НСИ за средната годишна цена на селскостопанската продукция, цената на едро за салати и марули се е покачила чувствително. Докато през 2021 г. се наблюдаваше спад от -4%,  спрямо 2020 г., то през 2022 г. се вижда сериозен скок в цените. През второто тримесечие на 2022 г. цената се е вдигнала с цели 60%, от 0,45 лв./бр. до 0,72 лв./бр. През третото тримесечие този ръст е 16%., като салатите са се търгували на 0,65 лв./бр. Очаква се този ръст в цените да се запази и през 2023 г.

 

На традиционните пазари все повече се търси голяма и едра салата, поради характеристиката за предлагане на брой. В супермаркетите, все повече се засилва търсенето на салатени миксове в готови пакети. Поради тези изисквания на двата пазара, производителите търсят варианти в производството, които да им дадат реколта с обемни и качествени салати.

 

Затова и от началото на тази година Синджента предлага нов сорт салата батавия - Канариоле,  който е с много плътна листна розетка и с голям брой листа. Вземайки под внимание бързо нарастващите цени на всички продукти в сектора е важно новоразработените сортове да са гъвкави и да могат да се напасват към предпочитанията на хората. Сред основните предимства на новия сорт са обемните листни розетки, с голям диаметър, което придава атрактивен търговски вид. Благодарение на обемната си розетка, Канариоле ще изпъкне на пазарите, а също така е подходяща и за запълване на салатени миксове.

 

Новата салата е със светло зелен цвят и привлекателен блясък на листата, които са крехки и вкусни. Името на Канариоле идва от канарче и като пойната птица, сортът е подходящ за отглеждане от ранна пролет до късна есен. Може да се отглежда на открито и в оранжерии. Засаждането може да започне от началото на март, като тогава се препоръчва да е на закрито. Реколтирането може да продължи в студените месеци, като при температури под -5⁰C, трябва да се има готовност от завиване. Поради по-големия обем на розетките, препоръчително е Канариоле да се засажда на по-ниска сеитбена норма, в сравнение със стандартната за салатите. Препоръчва се засаждане на около 8000 р/дка. Като последно поколение салата от Синджента, Канариоле притежава висока устойчивост към последните раси на пригор на листата, както и средна устойчивост на мозайка и фузариум.

Канариоле се предлага в пелетирани семена, които освен по-бързо и ефективно изсяване, дават близо 100% кълняемост и по-бързо покълване, което е едновременно за всички семена. С тази технология засяването и растежът на продукцията е плавен и уеднаквен, което прави процесът по-лесен за производителя.

 

Можете да намерите семена от новия сорт салата Канариоле при дистрибуторите за зеленчукови семена на Синджента: https://www.syngenta.bg/zelenchukovi-semena/salati/kanaryole

 

ЗА СИНДЖЕНТА В БЪЛГАРИЯ

В сегашната си форма Синджента е сравнително нова компания, но историята ѝ датира от почти 250 години. Като приемник на Циба Гайги, Циба, ICI, Зенека и Новартис, Синджента, със своето трайно присъствие, дава значим принос в развитието на земеделието в България от втората половина на XX век до днес. През 2008 г. компанията основава своя собствено представителство в България – Синджента България ЕООД. Днес Синджента е неразделна част от формулата за успешно и устойчиво земеделие в България с постоянно развиващо се портфолио и набор от иновативни продукти.

Екипът на Синджента в България и по света постоянно е в помощ на производителите както с качествени продукти, така и с експертни съвети и техническа помощ. За повече информация и връзка със Синджента България: https://www.syngenta.bg/vegetable/ekip-zelenchukovi-semena

 

AgroHub.BG със собствен почерк на АГРА 2023

Дигиталните технологии изискват специфични познания и опит, а те вече са достъпни за всеки, благодарение на Европейския цифров иновационен хъб в земеделието

 

Ако земеделските изложения са ви доскучали, то вероятно не сте били на АГРА 2023. Иновации надничаха отвсякъде на тазгодишния форум, усещаха се и във въздуха, буквално и преносно. Дронове, GPS-и, прецизни сеялки, пръскачки, системи за напояване и най-различни „джаджи“ от ново поколение впечатляваха многобройните посетители, НО... Колко ли от тях са наясно как да се възползват от предимствата на модерните технологии в своята практика?

И именно тук на сцената излиза AgroHub.BG – така нареченото „единно гише за услуги“, насочени към обучения и дигитални умения, тестване преди инвестиране, предоставяне на експертна подкрепа, информиране и изграждане на партньорства. Организацията вече има собствен разпознаваем почерк и със своето изключително интерактивно присъствие придава свежия полъх на иновациите на всяко събитие, в което участва.

Дигитализация на лозите и зеленчуците

По време на АГРА 2023 AgroHub.BG присъства чрез щанда на един от партньорите в организацията – Институт по зеленчукови култури „Марица“, които използваха своето участие, за да промотират предстоящото откриване на Националния Демо Център, който ще бъде разположен на тяхна територия. Демо центърът е в процес на оборудване с модерни, прецизни и дигитални технологии, включително за прецизно капково напояване и контрол на климата, които ще позволят на земеделските стопани да видят работата им и ползите от тях в реални условия.

Още една Демо точка „Наука“ е на път да стане достъпна за всички заинтересовани и тя е в лозовите масиви на Аграрен университет -Пловдив в с. Брестник. Дигитализацията на лозите ще спомогне в борбата с болестите и оптимизирането на растителната защита, но за да повярват в нея, лозаро-винарите ще могат да наблюдават как тя работи на опитните полета.

АgroHub.BG във Фермата

Експертите на AgroHub.BG в лицето на неговия ръководител, Светлана Боянова, доц. д-р Иванка Тринговска от ИЗК Марица и представителите на технологичните партньори – Ивайло Енев, Благой Анастасов и Васил Василев, взеха участие във форума на сп. Enterprise „Фермата: Агроиновации и тенденции“! Те разказаха за услугите на AgroHub.BG и демо точките, където земеделските стопани ще могат да се запознаят отблизо с тях.

„Само преди няколко години, когато виждах как технологиите, науката и бизнесът работят заедно на запад, си мислех, че това не е възможно в България. Но проектът AgroDigiRise доказва, че такова партньорство има почва и у нас и наистина вярвам в ползите от него за земеделието.“, заяви Благой Анастасов от стартъпа BeVine по време на събитието.

„AgroHub.BG не работи сам за себе си. Той е част от мрежата от Европейски цифрови иновационни хъбове, така че всеки един от вас може да намери решението за своя проблем чрез нас навсякъде в тази мрежа.“, сподели Светлана Боянова в заключение.

С всичко това и със своето силно присъствие във всеки значим форум от агро-календара у нас, AgroHub.BG дава сериозна заявка да бъде незаменим партньор в процеса на дигитализация на българското земеделие през следващите години. “Искам да видите, че този проект е с много голям потенциал и с много голям заряд. Имаме силите, имаме експертизата, имаме младите хора, имаме технологиите - чакаме вас!”, отправи покана към всички потенциални ползватели на услугите на хъба Светлана Боянова.

 

Повече за AgroHub.BG

АгроХъб.БГ е Европейски цифров иновационен хъб (ЕЦИХ), одобрен по програма “Цифрова Европа” с проект AgroDigiRise. Фокус на проекта е прецизното земеделие - щадящо ресурсите устойчиво земеделие, чиято идея е производството на повече с по-малко. В ролята си на “единно гише за услуги”, хъбът помага на агробизнеса да подобри своята конкурентоспособност чрез използването на цифрови технологии. Със своето богато портфолио от услуги, сдружението подкрепя цифровата и “зелена” трансформация на земеделието и публичния сектор. Услугите по проекта са безплатни и затварят целия цикъл на подкрепа, нужна за преминаване към едно “умно” земеделие.

 

За контакти:

Петър Лазов

Public Relations

AgroHub.BG

0888 667 418

www.agrohub.bg

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.

Пъпешите IDEAL Melon™ със сребърен медал за иновации от Fruit Logistica 2023

  • Синджента спечели второ място за иновации на Fruit Logistica в Берлин за пъпешите си IDEAL Melon™. Това е четвъртият път, при който компанията се нарежда сред победителите през последното десетилетие
  • Експерти демонстрираха различни технологии за домати, от устойчивост към вируса на кафявото набраздяване (ToBRFV), до роботика и изкуствен интелект в оранжерии
  • За да поддържат високо качество през целия вегетационен период, транспортирането и съхранението, листните зеленчуци трябва да бъдат устойчиви на болести и наранявания при транспортиране. Синджента представи иновативно портфолио от салати SolidRib™ и Krispice™

 

27.2.2023 г. – Берлин, Германия

Синджента беше отличена със сребърен медал в категорията  за иновации на Fruit Logistica 2023 в Берлин за пъпешите IDEAL Melon™. Това престижно отличие признава високите постижения и иновациите в производството на плодове и зеленчуци. Сред номинираните бяха компании от цял свят.

„Развълнувани сме да бъдем носител на наградата за иновации на Fruit Logistica за 2023 г.“, каза Джереми Чабанис, ръководител в компанията за Европа, Африка и Близкия изток. „Беше страхотно да видя толкова много от нашите производители и клиенти от цял свят по време на това събитие и победата е чудесен начин да почетем учените, изследователите и производителите, които отглеждат и подобряват нашите продукти всяка година“, допълни той.

Какво представляват пъпешите IDEAL Melon™?

Пъпешите IDEAL Melon™с патент Harvest Indicator Trait разполагат с технология за промяна на цвета на кората, която показва ИДЕАЛНОТО време за прибиране на реколтата, ИДЕАЛНОТО време за транспортиране, ИДЕАЛНОТО време за складиране и ИДЕАЛНОТО време за консумация. Със страхотен вкус и аромат, производителите, спедиторите, търговците на дребно и потребителите ще харесат тези пъпеши.

„Знаем, че при предишните пъпеши с дълъг срок на годност имаше предизвикателства, които повлияха не само на производителите, но и на възприятията на потребителите за плодовете“, каза Бърни Хамел, ръководител в компанията за Америка. “С новите IDEAL Melon™ сортове пъпеши ние се справяме с тези предизвикателства, за да създадем сортове, които имат подобрен вкус, текстура и са по-устойчиви.”, подчерта той.

Технологията в пъпешите IDEAL Melon™ с характеристиката Harvest Indicator превръща корите от зелени в златисти. Това е лесен визуален индикатор за идеалното време за прибиране на реколтата, което означава, че производителите изпращат само узрели и готови за консумация пъпеши. По този начин клиентите могат да пазаруват с увереност, че продукцията, която купуват от магазина, ще бъде в своята зрялост и ще има добър вкус.

Синджента на изложението Fruit Logistica в Берлин

Синджента сподели разнообразни иновации и възможности с посетителите на изложението Fruit Logistica в Берлин. Наградата със сигурност беше връхната точка, но това не е единствената причина да очакваме с нетърпение какво ще ни предложи компанията през тази година и в бъдеще. Представените акценти включваха:

  • Решения за вруса на кафявото набраздяване по плодовете на доматите (ToBRFV). Синджента беше първата компания, която обяви откритието и по-късно пусна домат с устойчивост на ToBRFV през 2020 г., като продължава да изследва нови начини на действие и разширяване на настоящите механизми за борба с вируса. На Fruit Logistica експертите по домати предоставиха на посетителите актуална информация за изследванията, съвети за намаляване на разпространението на вируса и отговаряха на въпроси.
  • Технологии в Tomato Vision. Водещата оранжерия на Синджента в Масланд, Нидерландия, е домакин на научни опити върху домати и пипер. Изследователите са в крак с технологиите, като изпитват робот за прибиране на реколтата и два уникални експеримента с изкуствен интелект (AI). Посетителите на Fruit Logistica получиха поглед отвътре какво се случва в Tomato Vision и какво мислят учените за тези нови технологии.
  • SolidRib™ и Krispice™ салати. Нуждата от висококачествена салата е от първостепенно значение за търговците на дребно, производителите и потребителите. Синджента защитава качеството с устойчивост на болести, месести листа, които могат да издържат на транспортиране и складиране. Експерти от SolidRib и Krispice присъстваха на Fruit Logistica, за да обяснят на посетителите защо тези салати са по-добри от останалите.

Всяка година Fruit Logistica посреща хиляди хора в Берлин, които се интересуват от производството на плодове и зеленчуци. Синджента беше домакин на лидери и производители от цял свят, които се интересуват от най-новите иновации в тази индустрия.

Научете повече за общото портфолио от зеленчуци и плодове на Синджента, като посетите  https://www.syngenta.bg/zelenchukovi-semena

 

ЗА СИНДЖЕНТА В БЪЛГАРИЯ

В сегашната си форма Синджента е сравнително нова компания, но историята ѝ датира от почти 250 години. Като приемник на Циба Гайги, Циба, ICI, Зенека и Новартис, Синджента, със своето трайно присъствие, дава значим принос в развитието на земеделието в България от втората половина на XX век до днес. През 2008 г. компанията основава своя собствено представителство в България – Синджента България ЕООД. Днес Синджента е неразделна част от формулата за успешно и устойчиво земеделие в България с постоянно развиващо се портфолио и набор от иновативни продукти.

Екипът на Синджента в България и по света постоянно е в помощ на производителите както с качествени продукти, така и с експертни съвети и техническа помощ. За повече информация и връзка със Синджента България: https://www.syngenta.bg/vegetable/ekip-zelenchukovi-semena

 

За допълнителна информация и контакти:

Антоанета Йорданова

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.

0885 650002

Агротехника, Животновъдство, Растителна защита

Прецизно земеделие: сеитба на царевица в Бибионе с MS8230 на MaterMacc

Прецизно земеделие: сеитба на царевица в Бибионе с MS8230 на MaterMacc

Четвъртък, 16 Март 2023

Свидетелството на фермата Морето: Миналата пролет отидохме в Бибионе, в провинция Венеция, за да настроим...

Компании, Събития, Анализи

Два дни до откриването на ПРИРОДА, ЛОВ, РИБОЛОВ и ЦВЕТНА ПРОЛЕТ в Панаира

Два дни до откриването на ПРИРОДА, ЛОВ, РИБОЛОВ и ЦВЕТНА ПРОЛЕТ в Панаира

Понеделник, 20 Март 2023

В сряда ще бъдат открити две от най-зелените и цветни изложби от календара на...

Реколта, Пазари, Цени

Министерството на земеделието работи по дигитална карта за българските традиционни продукти

Министерството на земеделието работи по дигитална карта за българските традиционни продукти

Събота, 25 Март 2023

Министерството на земеделието работи по дигитална карта за българските традиционни продукти, обичаи и забележителности,...

Инвестиции, Финансиране, Застраховки

Дневните пари при командировка в България се увеличават двойно

Дневните пари при командировка в България се увеличават двойно

Сряда, 22 Март 2023

Минималният размер на дневните пари при командировка в България да се увеличи от 20...

Иновации, Обучение, Агросвят

Заместник-министър Джиков: Иновациите ще ускорят растежа на българското производство

Заместник-министър Джиков: Иновациите ще ускорят растежа на българското производство

Четвъртък, 16 Март 2023

Иновациите в агросектора, включително автоматизацията и дигитализацията, ще ускорят  растежа на българското производство в...






Наши партньори

За нас

"Агробизнесът" е издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.