НИК: Колко близо са автономните машини в земеделието

Интервю с Тодор Шишков, търговски директор на НИК

- Господин Шишков, как се развива бизнесът на фирма НИК с технологиите за прецизно земеделие?
- Нашата компания стартира бизнес именно с технологиите за прецизно земеделие преди 17 години. Клиентите ни познават днес основно с продуктите на Trimble – световен лидер в производството на навигационни уреди и системи, както и на технологии за прецизни операции в земеделието. Портфолиото ни се увеличи с решения за проследяване на машини и разход на гориво, метеорологични станции, услуги за почвено картиране и препоръки за торени и др. В България вече сме оборудвали с навигационни системи Trimble над 4500 машини. През 2018 НИК стана представител за България на една от най-реномираните марки за машини и инвентари – Kverneland. От две години сме и на румънския пазар където също продаваме технологии за прецизно земеделие. В Румъния работим с нашата фирма Vantage.

- Какви бизнес резултати постигна компанията през 2018 година?
- За нас тя беше рекордна година, като постигнахме най-високите продажби за компанията в исторически план. С основния ни бранд Trimble, отчитаме над 70% пазарен дял в сектор зърнопроизводство. 2018 беше изключително успешна и за бизнеса ни с машини, тъй като самоходните пръскачки Berthoud заеха първото място в България, съгласно статистиката на КТИ.

- Има ли поведенчески разлики между поколения в селското стопанство по отношение на дигитализацията на агробизнеса?
- Трудно ми е да дам еднозначен отговор. Виждам изключително иновативно мислене и в старата генерация земеделци. Все пак по-младите като че ли по-лесно възприемат тези технологии. Като цяло считам, че дигитализацията на земеделието в България върви добре – и по-старата, и по-младата генерация опитват да намерят точните решения за оптимизация за бизнеса си и разбират нуждата от технологиите, които им предлагаме.

- Как бихте подредили мотивите на българския фермер да се насочи към дигитализация на собственото му стопанство?
- Бих казал, че няма един единствен фактор. Ориентират се към прецизно земеделие както заради постепенното нарастване на разходите за производство, така и заради изкупните цени на продукцията от българското селско стопанство. Също така обаче и заради настъпващите климатични промени и предизвикателствата, които носи това. А дигитализацията дава решения именно в тези насоки. Резултатът е, че интересът към прецизното земеделие у нас нараства и с покупката на „умни“ инвентари.

- Как навлизат „умните“ машини в аграрния сектор? Доколко са умни?
- Имаме самочувствието, че НИК е пионер в тази област. Операции като секционен контрол, автоматично поддържане на норма, променлива норма на торене в едно поле не са нещо ново. Вече осъществяваме връзка „машина-машина“, за да синхронизираме няколко машини в едно поле. Машините и техниката с марка Kverneland работят с много високо ниво на прецизност във всички селскостопански операции.

- През 2019 година има ли нови „умни“ машини, които ще дойдат у нас?
- През тази есен очакваме да получим зелена светлина за продажби на технология от Trimble, която ще превърне тракторите в наистина автономни машини. Тя предвижда наличието на един трактор с оператор – нещо като команден пункт – който ще води няколко машини, без механизатор в тях. Те ще работят заедно и в синхрон на едно поле. Разбира се, съществуват някои нормативни и законови особености, за да стане това факт. Все пак мога да кажа, че не остава много време до момента в който автономни машини ще работят сами на полето.

- Доколко дигитализацията на агробизнеса зависи от неговия размер?
- По-големите стопанства имат по-голяма нужда от автоматизация и оптимизация на процеси и инвестират в по-голям мащаб. Но има и фермери с по 400-500 декара земя, които са готови да оборудват трактора си с автопилот, да прилагат прецизност при пръскането и торенето, използвайки секционен контрол и т.н. Със сигурност по-големите фермери по-бързо възприемат дигитализацията.

- Ако по-малките фермери се кооперират, няма ли това да ускори дигитализацията на техните стопанства?
- Честно казано кооперирането се получава трудно. Но на определени места в България имаме вече такива групи от фермери, които обединяват сили, за да получат по-добри условия и да дигитализират своите стопанства. Това не е точно класическа кооперация, но все пак е процес на сдружаване.

- Земеделието в Северна или в Южна България е по-дигитализирано?
- Мисля, че процесът въври сравнително равномерно на север и на юг. Чисто статистически в Северна България е повече, но там и специализацията в зърнопроизводство е по-голяма. Така че Северна България изпреварва с не повече от една крачка, и Южна България наваксва бързо.

- Дигитализацията навлезе силно в зърнопроизводството. Как е в другите аграрни подотрасли?
- Да, и най-големите ни клиенти са зърнопроизводители. Но ние имаме богат опит при въвеждане на дигиталните технологиите в зеленчуко-производството, сред картофопроизводителите и много друго. При отглеждането на трайни насаждения и лозя имаме сериозен брой клиенти ползващи услуги за почвено картиране и консултации за напояване.

- Дигиталното земеделие изисква по-добре обучени работници. Имате ли практика с машините да продавате и обучение на кадри?
- Създадохме специален обучителен център NIK Academy, който работи вече втора година. Каузата на академията е да подпомага земеделските производители да използват максимално потенциала на своето ново оборудване и персонал, чрез обучения. За една година през академията са обучени над 550 специалисти, проведени са 64 обучения за 140 български и чуждестранни компании. Добра практика е и да правим изнесени обучения на място при фермерите.

Разговора води Михаил Ванчев

Законът, Агрополитиката, Говори Брюксел

Сателитни  снимки  ще показват използването  на  площите  на територията  на цялата  страна

Сателитни снимки ще показват използването на площите на територията на цялата страна

Четвъртък, 22 Август 2019

От кампанията за 2021 г. ще бъде въведено наблюдение на стопанствата чрез сателитни снимки,...

Агротехника, Животновъдство, Растителна защита

Ветеринарни експерти от Германия извършват епизоотично проучване в индустриалните ферми

Ветеринарни експерти от Германия извършват епизоотично проучване в индустриалните ферми

Четвъртък, 22 Август 2019

Ветеринарни експерти от Германия пристигнаха у нас за извършване на епизоотично проучване в засегнатите...

Компании, Събития, Анализи

ПЪРВИ АГРО ХАКАТОН В БЪЛГАРИЯ

ПЪРВИ АГРО ХАКАТОН В БЪЛГАРИЯ

Четвъртък, 22 Август 2019

Организаторите на уникалното по рода си събитие вярват, че високите технологии и земеделието трябва...

Реколта, Пазари, Цени

Български  продукти имат много обещаваща реализация на корейския пазар – вино, розово масло и храни

Български продукти имат много обещаваща реализация на корейския пазар – вино, розово масло и храни

Четвъртък, 22 Август 2019

Второто заседание на българо-корейския комитет за икономическо сътрудничество ще се проведе на 11 септември...

Инвестиции, Финансиране, Застраховки

Стопаните получават 84 млн. лева отстъпка от акциза за газьола за 2019 г.

Стопаните получават 84 млн. лева отстъпка от акциза за газьола за 2019 г.

Понеделник, 19 Август 2019

Земеделските стопани ще получат през 2019 г. до 84 млн. лв. по схемата "Помощ...

Иновации, Обучение, Агросвят

Обмяна на опит и добри практики в Трабзон, Турция

Обмяна на опит и добри практики в Трабзон, Турция

Четвъртък, 22 Август 2019

Делегация от Българска търговско-промишлена палата участва в посещение в Трабзон, Турция, което се осъществява...


Наши партньори

За нас

"Агробизнесът" е издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.